MKOSE Kutyaiskola

 



 MKOSE kikpzsrl
 Kikpzsek idpontjai
 Tancsok az els
    kikpzsi naphoz

 Kutyavoda 
 
Kezd csoport
 Kzphalad 
    csoport

 rz-vd kpzs
 Activity trning
 Agility edzs

 Kutyauszoda


 

Hobbi Kutyaiskola

Pilis Budai Kutysok

Rkosmente TV

.

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 

                                                   

      AGILITY SZABLYZATA

 
F.C.I. SZABLYZAT
Bevezets
Az Agility olyan kutya verseny, melyen minden kutya rszt vehet.
Az agility clja a kutyk intelligencijnak felmrse s fejlesztse klnfle akadlyok lekzdse ltal.
Nevel hats sport tevkenysg, amely a kutyk trsadalomba trtn beilleszkedst hivatott fejleszteni.
A sport megkveteli a kutya s a felvezet kztti j kapcsolatot, ezrt a versenyzknek ismernik kell az alapkikpzst s alapengedelmessget.
Kategrik
Hrom mret kategria ltezik:
            S (Small): 35 cm marmagassg alatti kutyk szmra
            M (Medium): 35 cm s magasabb, de 43 cm-nl alacsonyabb kutyk rszre
            L (Large): 43 cm s magasabb marmagassg kutyk rszre
Plya
A plya klnfle akadlyokbl pl fel.
Az akadlyok elhelyezse hatrozza meg a plya nehzsgi fokt s sebessgt. A kutynak egy elre meghatrozott idn bell s sorrendben kell teljestenie a plyt.
1    ltalnos
  • A kzdtr mrete, ahol a plyt fellltjk minimum 30x40 m.      
    Ezen a terleten bell az akadlyok legalbb 20x40 m terletet foglalnak el. Ha kt plyt hasznlnak egy versenyen, akkor ajnlatos egy elzrt terletet vagy kb. 10 m-es tvolsgot hagyni a kett kztt,
  • A plya valsgos hossza 100 – 200 m, a teljestmnyosztlytl fggen legalbb 15 de nem tbb mint 20 akadllyal, ebbl legalbb 7 ugr akadlynak kell lenni (magasugr, fal, karika). Egy szabvnyos versenyen legalbb 10 ugr akadlyt kell elhelyezni.
  • A dupla akadly maximlis tvolsga rendre; S: 30 cm, M: 40 cm, L 55 cm.
  • A kombinciban (maximum hrom ugr akadlybl ll, de ezek egy akadlynak szmtanak) szerepl akadlyok tvolsga 2 m a Small, 3 m a Medium s 4 m a Large osztlyban. A kombinciban csak verlces ugr akadlyok hasznlhatk.
  • Kt egymst kvet akadly kztti tvolsg 5m – 7 m.
  • A felvezet szmra meg kell teremteni azt a lehetsget, hogy az akadly mellett mindkt oldalon elhaladhasson.
2    Plyatervezs
A plya tervezse teljes egszben a br feladata, de a plynak legalbb kt irnyvltst kell tartalmaznia.
A verseny kezdete eltt a br ellenrzi az alkalmazott akadlyokat, s ha megfelelnek az elrsoknak, tadja a plyatervt a szervezknek, akik fellltjk a plyt.
A br leellenrzi a plyt, s pontosan lemri a hosszt.
Egy jl tervezett plya lehetv teszi a kutynak, hogy knnyedn s simn teljestse azt.
A cl, hogy egyenslyt tartson a kutya feletti kontroll, a plyahibk elkerlse, s a plya teljestsnek sebessge kztt.
Ajnlatos gyakran vltoztatni a plyatervet s az akadlyok elhelyezst, hogy a teljests ne vlhasson automatizmuss a kutya szmra.
3     A verseny menete
  • A gyakorls a plyn nem megengedett, de a versenyzk bejrhatjk a plyt kutya nlkl a verseny eltt.
  • A verseny kezdete eltt a br rviden tjkoztatja a versenyzket a futam szintjrl, a szintidrl, a maximum idrl, a futam menetrl s emlkezteti ket a szablyokra.
a) Szintid meghatrozs (Standard Course Time – SCT
b) Maximlis id meghatrozs (Maximum Course Time – MCT
Akadlyok
Az FCI ltal jvhagyott akadlyok:
- ugr akadlyok                     - hinta                          - zsk
- viadukt vagy fal                     - palnk                       - karika
- asztal                                   - szlalom                     - tvolugr
- pall                                      - kukac
Az akadlyok semmilyen krlmnyek kztt sem jelenthetnek veszlyt a kutykra, meg kell feleljenek a kvetkez elrsoknak s a mellkelt akadlyrajzoknak.
Ugr akadlyok
a) egyszeres
Magassg:  
b) Dupla ugr akadly
Kt sima ugr akadly (mint az a) pontban, de csak verlccel) egyms mg helyezve alkotja a dupla ugr akadlyt. A verlcek emelked magassgban helyezkednek el, gy hogy a magassg klnbsg 15 – 25 cm.
A magasabb verlc helyezkedik el tvolabb.
L: 55 - 65 cm. - M: 35 - 45 cm. - S: 25 - 35 cm.
A teljes tvolsg nem haladhatja meg: L: 55 cm. - M: 40 cm. - S: 30 cm.
Egyetlen verlctart (kivehet vagy fix) rsze sem llhat ki az akadly bels fggleges skjbl, vagy az oldalszrnybl.
c) Fal:
Magassg:  L: 55 - 65 cm.  - M: 35 - 45 cm.  - S: 25 - 35 cm.
Minimlis szlessge 1,2 m , s hozzvetlegesen 20 cm vastag.
Az als mezben egy vagy kt alagtnyls is lehet. (Viadukt)
A fal tetejn leverhet rsz van.
Az „tetcserp” rsz alakja:
Asztal:
            0,9 x 0,9 m minimum – 1,2 x 1,2 m maximum
            Magassg: L: 60 cm.  - M s S: 35 cm.
Az asztalnak stabilnak kell lennie, s a teteje legyen csszsmentes.
Az asztal tetejbe elektromos idmr pthet (amely 5 mp utn hangjelzst ad) s amely a szls 10 cm szles svot szabadon hagyja.
Pall:
Magassga: minimum 1,2 m, maximum 1,35 cm.
Az elemeinek hossza minimum 3,6 m, maximum 4,2 m, s a szlessge 30 cm
Mindkt vgn szablyos tvolsgokban elhelyezett kapaszkod lcekkel (kb. 25 cm-knt) a csszs megakadlyozsra, s a fel- lemszs megknnytsre.
A kapaszkod lc nem lehet 10 cm-nl kzelebb a kontaktzna hatrtl.
Ezek a kapaszkod lcek 20 mm szlesek s 5 -10 mm magasak, s nem lehetnek les szlek.
A fel/le oldal kezdettl 90 cm-nek eltr sznnek kell lennie (az elemek oldaln is) amely meghatrozza a kontaktznt.
Hinta:  
Hossza minimum 3,65 m, maximum 4,25 m, s a szlessge 30 cm.
A magassga az elem kzepn a fldtl mrve egy hatoda a hossznak. 
Pldul: L=3,64, H=60cm, ha L=4,25 akkor H=70 cm.
A kontaktzna hasonl, mint a pallnl.
Az akadlynak stabilnak s csszsmentesnek kell lennie. Azonban kapaszkod lc nem engedlyezett.
Palnk:
A palnk kt elembl ll.
A szlessge minimum 90 cm, amely a talpig 1,15 m-re szlesedik.
A cscsnak magassga 1,7 m (cscsszge 101,5˚) minden kutya szmra. Az oldalak hossza 2,7 – 2,8 m.
Az akadly mindkt elemn szablyos tvolsgokban (kb. 25 cm-knt) elhelyezett kapaszkod lcek biztostjk a csszsmentessget s segtik a kutyt a mszsban.
A kapaszkod lcek nem lehetnek 10 cm-nl kzelebb a kontaktzna szlhez, Ezek a kapaszkod lcek 20 mm szlesek s 5 -10 mm magasak, s nem lehetnek les szlek.
Mindkt elem als kezdettl 1,06 m-nek eltr sznnek kell lennie (az elemek oldaln is) amely meghatrozza a kontaktznt.
A palnk cscsa nem jelenthet semmi veszlyt a kutya szmra, s ha szksges, akkor le kell takarni.
Szlalom
A rudak szma 8, 10 vagy 12.
Rudak:           
A rudak stabilak s az tmrjk 3 – 5 cm.
A magassguk 1,2 m, s 60 cm-re vannak egymstl.
Kukac:
tmrje 60 cm – hossza 3 – 6 m.
Hajlkony, hogy egy vagy tbb fordult lehessen kialaktani belle.
Zsk:
90 cm hosszsg merev bejratnak kell lennie.
A bejrat magassga 60 cm, szlessge 60 – 65 cm.
A kijrata rugalmas anyagbl kszl, hossza 2,5 – 3,5 m, az tmrje 60- 65 cm.
Ha lehetsges a zsk kijratt rgzteni kell, a rgzts tvolsga nem lehet tbb 50 cm-nl, hogy minden mret kutya szmra lehetv tegye a knny thaladst.
Karika:
A karika bels tmrje 45
Tvolugr:
2 – 5 elem alkot egy tvolugrt.
Az ugrs tvolsga:
L : 1,20 - 1,50 m. (4-5 elembl)
M: 70 - 90 cm. (3-4 elembl)
S : 40 - 50 cm. (2 elembl)
A tvolugr szlessge 1,2 m.
Az elemek emelked magassgak.
A legalacsonyabb magassg elem kezd magassga 15 cm. A legmagasabb elem magassga 28 cm. Az elemek szlessge 15 cm, magassguk emelked.
A sarokjelz rudak minimum magassga 1,2 m, s mind a ngy sarokra kerl egy (nem lehet az elemekhez rgzteni).
Ezeknek a hatrol rudaknak a tetejt, ha szksges biztonsgoss kell tenni a kutyk s a versenyzk szmra egyarnt.
Start s Cl:
A start- s clvonalat 1 m-en bell kell elhelyezni az els s utols akadlytl. A start- s clvonal szlessge jobb- s baloldalon 50 cm-rel tbb kell legyen akadly szlessgnl. 
Ha a kutya elfut az els akadly mellett az egy megtagadsos hiba, s a kzi idmrs elkezddik, amint a kutya thalad a startvonalon.
A start eltt s a clvonal utn elegend helyet kell biztostani a kutynak. (legalbb 6 m)
Brlat
Egyetlen versenyz sem vitathatja a br dntst, amely vgleges.
1   ltalnos
A cl, hogy a kutya hibtlanul tudja teljesteni a plyt a szintidn bell.
A szintid ehhez kpest csak viszonytsi a alap, a sebessg nem lehet a f szempont.
Az agility az gyessgrl szl s nem a sebessgrl.       

Pontegyezsg esetn, az a kutya kerl elbbre, amelyik kevesebb plyahibt vtett.
A futamid csak abban az esetben vehet tekintetbe, ha az sszhiba azonos.
Ha egszen vletlenl a hibk szma (plyahiba + idhiba) teljesen megegyezik, a br jrafuttathatja az azonos eredmny kutykat.
2   Hibk
Elfordul hibk:
  • Hiba keletkezik, ha nem sikerl a plyt hibtlanul teljesteni.
  • Hiba keletkezik, ha a plya teljes hossznak teljestse nem kvetkezik be a szintidn bell.
  • A szlalom egszt hibtlanul kell teljesteni, ennek elmulasztsa kizrst jelent a kvetkez akadlyon.
  • A kutya vagy a versenyz nem kvet el hibt, ha rinti, vagy felbortja a tvolugr jelz rdjt, mg akkor sem, ha ez ltal egy elem felborul.
a) Szintid tllps: msodpercenknt 1 hibapont.
b) ltalnos
  • A versenyz nem mehet t a start s a clvonalat jelz rudak kztt, ha mgis az 5 hibapont s az idmrs elindul.
  • A versenyz, aki elnyt szerez a kutya rintsvel az annyiszor 5 pontos hibt vt, ahnyszor rinti a kutyt.
  • A versenyz, aki szndkosan rinti az akadlyt az annyiszor 5 pontos hibt vt ahnyszor rinti az akadlyt.
c)  Plyahibk
Minden egyes plyahiba 5 hibapontot jelent.
Ver hiba
Ez a hiba akkor kvetkezik be, ha az akadly brmely rsze leesik, mieltt a kutya a kvetkez akadlyt teljesti.
Kontaktzna
A palnkon, palln s a hintn felfel s lefel egyarnt rinteni kell a kutya legalbb egyik talpval, vagy talpnak egy rszvel a znt.
Ennek elmulasztsa 5 hibapontot jelent ahnyszor megtrtnik.
Ver- vagy znahiba esetn a kutyt 5 hibaponttal bntetik, de a futamot tovbb kell folytatni.
Megtagads
Megtagadsos hiba keletkezik; ha a kutya megll az akadly eltt, vagy a plyn. A kutya kiszalad, vagy elszalad az akadly mellett, a karika s tart szerkezete kztt ugrik, vagy tstl a tvolugrn. A kutya bedugja a fejt vagy a lbt a kukacba s visszalp, vagy megfordul a kukacban.
A megtagadst javtani kell, ennek elmulasztsa kizrst jelent.
Hasonlkppen a szlalom teljestsnl is, amit azonnal javtani kell.
d)   Hibk a specifikus akadlyokon:
Asztal
t msodpercet kell eltlteni a kutynak az asztalon brmilyen testhelyzetben, ami vltoztathat.
Az idmrs akkor kezddik, amikor a kutya az asztalra r.
Ha a kutya elhagyja az asztalt az idszmlls vge s a br jelzse eltt, akkor 5 hibapontot kap, s vissza kell vinni az asztalra, ahol jra kezddik az idszmlls. Ha ez nem sikerl, akkor a kvetkez akadlyon kizrs kvetkezik.
A kutya hrom oldalrl ugorhat az asztalra: A, B s C. Ha a kutya a D oldalrl ugrik az asztalra, az megtagads (5 hibapont), de nem jelent kizrst, hogy az akadlyt rossz oldalrl teljestette.
                                                                             B

A kutya tja               A         D
                                                             
                                                                             C
Ha a kutya lecsszik az asztalrl az hiba (5 pont), vissza kell mennie az asztalra brmelyik oldalrl, s az idszmlls ellrl kezddik.
Ha a kutya az asztal al szalad az megtagadsos hiba (5 pont).
Azt a versenyzt, aki maga indtja el az elektromos idmrt, kizrjk.
Pall
Az a kutya, amelyik gy hagyja el az akadly lefel rmpjt, hogy nem rinti mind a ngy lbval, az megtagadsos hibt vt.
Hinta
Az a kutya, amelyik leugrik az akadlyrl a forgstengelyen val thalads eltt, megtagadsos hibt vt.
A hintnak rintenie kell a talajt, mieltt a kutya leugrik rla, klnben 5 hibapont jr rte.
Palnk
Az a kutya, amelyik gy hagyja el az akadly lefel rmpjt, hogy nem rinti mind a ngy lbval, az megtagadsos hibt vt.
Szlalom
Az els rudat a kutya a bal oldaln kell, hogy elhagyja, a msodikat a jobb oldaln, s gy tovbb.
Minden sikertelen bemenet megtagadsos hibt jelent (5 pont). Minden tovbbi hibrt csak egyszer kaphat 5 hibapontot. A visszafel szlalomozs (tbb, mint 2 kapu) kizrst jelent.
Az akadlyt hibtlanul kell teljesteni, ha nem sikerl, akkor a kvetkez akadlynl kizrs kvetkezik.
Tvolugr
Az akadly elemeit egyenletes elosztsban gy kell elhelyezni, hogy az ugrs hossza 0,4 – 1,5 m legyen.
S: 40 – 50 cm (2 elem), M: 70-90 cm (3, 4 elem), L: 120 -150 cm 4, 5 elem).
Az tstls, a mellette val elszalads, az oldalakon val be s kiugrs, s nem az sszes eleme tugrsa megtagadsos (5 pont) hibt jelent.
Az elemek brmelyiknek a bedlse, vagy felbortsa, csakgy, mint egy vagy tbb lbbal az elemek kz lps megtagadsos (5pont) hibt jelent.
A vletlen rints nem hiba.
Dupla ugr akadly
Hasonlkppen brland, mint az egyszeres ugr akadly.
Kombinci:
Kt vagy hrom akadlybl ll.
Az akadlyt egyenes rvezetssel kell fellltani.
Az akadlyok kzti tvolsg 2 m a Small, 3 m a Medium s 4 m a Large osztlyban.
A kombinci csak egy lces ugr akadlyokbl llhat.
A kombinci minden egyes ugr akadlyt kln-kln kell brlni.
Sima s megtagadsos hiba minden elemnl szerezhet.
Ha a kutya megtagadsos hibt vt valamelyik elemen, akkor kizrs nlkl teljesteni lehet a kombinci maradk akadlyait is, de a kombincit egyszer hibtlanul kompletten teljesteni kell a kvetkez akadly eltt. A kombinci brmely elemnek visszafel val teljestse kizrst jelent.
Az ugr akadlyokat csak egyenes vonalban lehet elhelyezni.
Csak egy kombinci pthet be a plyba.
3 Kizrs
  • Tiszteletlen magatarts a brval szemben.
  • Durva kutyavezets.
  • A maximlis id tllpse.
  • Hrom megtagads.
  • Akadlysorrend tveszts.
  • Egy akadly kihagysa.
  • Az akadly rossz irnybl val teljestse.
  • Ha a kutya, vagy a versenyz felbortja az akadlyt gy, hogy az a ksbbiekben szablyosan nem teljesthet.
  • A versenyz nmaga teljest egy akadlyt, tugorja, vagy tbjik alatta.
  • A versenyz elindtja az elektromos visszaszmllt, ha elektromos asztalt hasznlnak.
  • A versenyz valamit tart a kezben.
  • A kutya visszahelyezse a starthoz, ha mr keresztezte a startvonalat (hacsak nem a br utastsra tette).
  • Nyakrvvisels.
  • A plyn val meglls,
  • Ha a kutya a plyra piszkt, vagy elhagyja a plyt, vagy nincs a felvezet kontrollja alatt.
  • A kutya llandan harapdlja a felvezett.        
A kizrs azt jelenti, hogy a kutynak el kell hagyni a plyt amilyen gyorsan csak lehet, hacsak a br mskpp nem dnt.
A kizrst a brnak egyrtelmen jeleznie kell (sp, stb.)

Minden ms, nem vrhat esemnynl a br dnt, de kvetkezetesnek kell lennie az egsz verseny alatt.
4 Vis maior
Az adott krlmnyek miatt a versenyz akaratn kvl a futam megszakad. (A lcet lefjja a szl, a zskvszon sszegabalyodik.)
A br meglltja a versenyzt, s amikor az akadlyt elhrtottk, jra indtja a kutyt starttl.
A versenyz minden korbbi hibja megmarad, amit a lellts eltt szerzett (tbb nem szerezhet). A brlat a lelltstl folytatdik, s a versenyznek a legjobb tudsa szerint kell teljestenie a htralv akadlyokat.
Minsts / agility bizonytvny
Az agility versenyen az albbi minstsek rhetk el:
  0 -   5,99 ssz  hiba                               KITN
  6 - 15,99 ssz  hiba                               NAGYON J
16  - 25,99 ssz  hiba                              J
Tbb, mint 26 ssz  hiba                         NEM MINSTHET
ssz hiba = plyahiba + idhiba
FCI Agility Bizonytvnyt akkor r el a kutya, ha hromszor Kitn minsts s nulla hibapont futamot teljest kt klnbz brnl A1 futamokon.
Eredmny
Az albbiakat kell figyelembe venni a helyezsek megllaptsnl:
1       ssz hiba (plya + id)
2       Abban az esetben, ha az ssz hiba azonos, az a kutya lesz az els, amelyiknek kevesebb a plyahibja.
3       Abban az esetben, ha az ssz hiba s a plyahiba is azonos, akkor a gyorsabb kutya lesz az els
Plda: szintid 60 mp  
Kutya 
Hibk
Futam id
Id hiba 
ssz. hiba
Helyezs
7
5
58,71
0,00
5,00
3
12
0
65,00
5,00
5,00
1
18 
5
57,25
0,00
5,00
2
4
0
68,32
8,32
8,32
4
15
10
59,17
0,00
10,00
6
2
5
65,00
5,00
10,00
5

 
 


MKOSE A Facebook-on!

Iratkozz fel hrlevlre, programokrl, tanfolyamokrl kapsz inft!

 


 Kullancsok, babzia
    lyme kr

 Bolhk
 Gyomorcsavarods

 MKOSE hzirend
 Flyball szablyzat
 BH 1 Alapfok
   Kisrkutya vizsga

 BH 2 Kzpfok
   Kisrkutya vizsga

 BH 3 Felsfok
   Kisrkutya vizsga

 Agility szablyzat
 Terelsi kpessg
   vizsga

 Terelkutya
    munkavizsga

 Vzi-mezei verseny
    vizslknak

 Beagle, basset hund
   kpessgvizsga

 Beagle munkavizsga
 Bloodhound 
   munkavizsga

 Erdlyi kop vzsga
   szablyzat

 Erdlyi kop 
   munkavizsga

 Vizsla kpessgvizsga
 Vreb vizsga,
   versenyszablyzat 

 Mindenes vizsga 
   vizslknak  

 Spniel munkavizsga
 Lajka munkavizsga
 Neheztett vrcsapa
 
 szi tenyszvizsga


A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG