MKOSE Kutyaiskola

 



 MKOSE kiképzésről
 Kiképzések időpontjai
 Tanácsok az első
    kiképzési naphoz

 Kutyaóvoda 
 
Kezdő csoport
 Középhaladó 
    csoport

 Őrző-védő képzés
 Activity tréning
 Agility edzés

 Kutyauszoda


 

Hobbi Kutyaiskola

Pilis Budai Kutyások

Rákosmente TV

.

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

                                                   

      AGILITY SZABÁLYZATA

 
F.C.I. SZABÁLYZAT
Bevezetés
Az Agility olyan kutya verseny, melyen minden kutya részt vehet.
Az agility célja a kutyák intelligenciájának felmérése és fejlesztése különféle akadályok leküzdése által.
Nevelő hatású sport tevékenység, amely a kutyák társadalomba történő beilleszkedését hivatott fejleszteni.
A sport megköveteli a kutya és a felvezető közötti jó kapcsolatot, ezért a versenyzőknek ismerniük kell az alapkiképzést és alapengedelmességet.
Kategóriák
Három méret kategória létezik:
            S (Small): 35 cm marmagasság alatti kutyák számára
            M (Medium): 35 cm és magasabb, de 43 cm-nél alacsonyabb kutyák részére
            L (Large): 43 cm és magasabb marmagasságú kutyák részére
Pálya
A pálya különféle akadályokból épül fel.
Az akadályok elhelyezése határozza meg a pálya nehézségi fokát és sebességét. A kutyának egy előre meghatározott időn belül és sorrendben kell teljesítenie a pályát.
1    Általános
  • A küzdőtér mérete, ahol a pályát felállítják minimum 30x40 m.      
    Ezen a területen belül az akadályok legalább 20x40 m területet foglalnak el. Ha két pályát használnak egy versenyen, akkor ajánlatos egy elzárt területet vagy kb. 10 m-es távolságot hagyni a kettő között,
  • A pálya valóságos hossza 100 – 200 m, a teljesítményosztálytól függően legalább 15 de nem több mint 20 akadállyal, ebből legalább 7 ugró akadálynak kell lenni (magasugró, fal, karika). Egy szabványos versenyen legalább 10 ugró akadályt kell elhelyezni.
  • A dupla akadály maximális távolsága rendre; S: 30 cm, M: 40 cm, L 55 cm.
  • A kombinációban (maximum három ugró akadályból áll, de ezek egy akadálynak számítanak) szereplő akadályok távolsága 2 m a Small, 3 m a Medium és 4 m a Large osztályban. A kombinációban csak verőléces ugró akadályok használhatók.
  • Két egymást követő akadály közötti távolság 5m – 7 m.
  • A felvezető számára meg kell teremteni azt a lehetőséget, hogy az akadály mellett mindkét oldalon elhaladhasson.
2    Pályatervezés
A pálya tervezése teljes egészében a bíró feladata, de a pályának legalább két irányváltást kell tartalmaznia.
A verseny kezdete előtt a bíró ellenőrzi az alkalmazott akadályokat, és ha megfelelnek az előírásoknak, átadja a pályatervét a szervezőknek, akik felállítják a pályát.
A bíró leellenőrzi a pályát, és pontosan leméri a hosszát.
Egy jól tervezett pálya lehetővé teszi a kutyának, hogy könnyedén és simán teljesítse azt.
A cél, hogy egyensúlyt tartson a kutya feletti kontroll, a pályahibák elkerülése, és a pálya teljesítésének sebessége között.
Ajánlatos gyakran változtatni a pályatervet és az akadályok elhelyezését, hogy a teljesítés ne válhasson automatizmussá a kutya számára.
3     A verseny menete
  • A gyakorlás a pályán nem megengedett, de a versenyzők bejárhatják a pályát kutya nélkül a verseny előtt.
  • A verseny kezdete előtt a bíró röviden tájékoztatja a versenyzőket a futam szintjéről, a szintidőről, a maximum időről, a futam menetéről és emlékezteti őket a szabályokra.
a) Szintidő meghatározás (Standard Course Time – SCT
b) Maximális idő meghatározás (Maximum Course Time – MCT
Akadályok
Az FCI által jóváhagyott akadályok:
- ugró akadályok                     - hinta                          - zsák
- viadukt vagy fal                     - palánk                       - karika
- asztal                                   - szlalom                     - távolugró
- palló                                      - kukac
Az akadályok semmilyen körülmények között sem jelenthetnek veszélyt a kutyákra, meg kell feleljenek a következő előírásoknak és a mellékelt akadályrajzoknak.
Ugró akadályok
a) egyszeres
Magasság:  
b) Dupla ugró akadály
Két sima ugró akadály (mint az a) pontban, de csak verőléccel) egymás mögé helyezve alkotja a dupla ugró akadályt. A verőlécek emelkedő magasságban helyezkednek el, úgy hogy a magasság különbség 15 – 25 cm.
A magasabb verőléc helyezkedik el távolabb.
L: 55 - 65 cm. - M: 35 - 45 cm. - S: 25 - 35 cm.
A teljes távolság nem haladhatja meg: L: 55 cm. - M: 40 cm. - S: 30 cm.
Egyetlen verőléctartó (kivehető vagy fix) része sem állhat ki az akadály belső függőleges síkjából, vagy az oldalszárnyból.
c) Fal:
Magasság:  L: 55 - 65 cm.  - M: 35 - 45 cm.  - S: 25 - 35 cm.
Minimális szélessége 1,2 m , és hozzávetőlegesen 20 cm vastag.
Az alsó mezőben egy vagy két alagútnyílás is lehet. (Viadukt)
A fal tetején leverhető rész van.
Az „tetőcserép” rész alakja:
Asztal:
            0,9 x 0,9 m minimum – 1,2 x 1,2 m maximum
            Magasság: L: 60 cm.  - M és S: 35 cm.
Az asztalnak stabilnak kell lennie, és a teteje legyen csúszásmentes.
Az asztal tetejébe elektromos időmérő építhető (amely 5 mp után hangjelzést ad) és amely a szélső 10 cm széles sávot szabadon hagyja.
Palló:
Magassága: minimum 1,2 m, maximum 1,35 cm.
Az elemeinek hossza minimum 3,6 m, maximum 4,2 m, és a szélessége 30 cm
Mindkét végén szabályos távolságokban elhelyezett kapaszkodó lécekkel (kb. 25 cm-ként) a csúszás megakadályozására, és a fel- lemászás megkönnyítésére.
A kapaszkodó léc nem lehet 10 cm-nél közelebb a kontaktzóna határától.
Ezek a kapaszkodó lécek 20 mm szélesek és 5 -10 mm magasak, és nem lehetnek éles szélűek.
A fel/le oldal kezdetétől 90 cm-nek eltérő színűnek kell lennie (az elemek oldalán is) amely meghatározza a kontaktzónát.
Hinta:  
Hossza minimum 3,65 m, maximum 4,25 m, és a szélessége 30 cm.
A magassága az elem közepén a földtől mérve egy hatoda a hosszának. 
Például: L=3,64, H=60cm, ha L=4,25 akkor H=70 cm.
A kontaktzóna hasonló, mint a pallónál.
Az akadálynak stabilnak és csúszásmentesnek kell lennie. Azonban kapaszkodó léc nem engedélyezett.
Palánk:
A palánk két elemből áll.
A szélessége minimum 90 cm, amely a talpáig 1,15 m-re szélesedik.
A csúcsának magassága 1,7 m (csúcsszöge 101,5˚) minden kutya számára. Az oldalak hossza 2,7 – 2,8 m.
Az akadály mindkét elemén szabályos távolságokban (kb. 25 cm-ként) elhelyezett kapaszkodó lécek biztosítják a csúszásmentességet és segítik a kutyát a mászásban.
A kapaszkodó lécek nem lehetnek 10 cm-nél közelebb a kontaktzóna széléhez, Ezek a kapaszkodó lécek 20 mm szélesek és 5 -10 mm magasak, és nem lehetnek éles szélűek.
Mindkét elem alsó kezdetétől 1,06 m-nek eltérő színűnek kell lennie (az elemek oldalán is) amely meghatározza a kontaktzónát.
A palánk csúcsa nem jelenthet semmi veszélyt a kutya számára, és ha szükséges, akkor le kell takarni.
Szlalom
A rudak száma 8, 10 vagy 12.
Rudak:           
A rudak stabilak és az átmérőjük 3 – 5 cm.
A magasságuk 1,2 m, és 60 cm-re vannak egymástól.
Kukac:
Átmérője 60 cm – hossza 3 – 6 m.
Hajlékony, hogy egy vagy több fordulót lehessen kialakítani belőle.
Zsák:
90 cm hosszúságú merev bejáratának kell lennie.
A bejárat magassága 60 cm, szélessége 60 – 65 cm.
A kijárata rugalmas anyagból készül, hossza 2,5 – 3,5 m, az átmérője 60- 65 cm.
Ha lehetséges a zsák kijáratát rögzíteni kell, a rögzítés távolsága nem lehet több 50 cm-nél, hogy minden méretű kutya számára lehetővé tegye a könnyű áthaladást.
Karika:
A karika belső átmérője 45
Távolugró:
2 – 5 elem alkot egy távolugrót.
Az ugrás távolsága:
L : 1,20 - 1,50 m. (4-5 elemből)
M: 70 - 90 cm. (3-4 elemből)
S : 40 - 50 cm. (2 elemből)
A távolugró szélessége 1,2 m.
Az elemek emelkedő magasságúak.
A legalacsonyabb magasságú elem kezdő magassága 15 cm. A legmagasabb elem magassága 28 cm. Az elemek szélessége 15 cm, magasságuk emelkedő.
A sarokjelző rudak minimum magassága 1,2 m, és mind a négy sarokra kerül egy (nem lehet az elemekhez rögzíteni).
Ezeknek a határoló rudaknak a tetejét, ha szükséges biztonságossá kell tenni a kutyák és a versenyzők számára egyaránt.
Start és Cél:
A start- és célvonalat 1 m-en belül kell elhelyezni az első és utolsó akadálytól. A start- és célvonal szélessége jobb- és baloldalon 50 cm-rel több kell legyen akadály szélességénél. 
Ha a kutya elfut az első akadály mellett az egy megtagadásos hiba, és a kézi időmérés elkezdődik, amint a kutya áthalad a startvonalon.
A start előtt és a célvonal után elegendő helyet kell biztosítani a kutyának. (legalább 6 m)
Bírálat
Egyetlen versenyző sem vitathatja a bíró döntését, amely végleges.
1   Általános
A cél, hogy a kutya hibátlanul tudja teljesíteni a pályát a szintidőn belül.
A szintidő ehhez képest csak viszonyítási a alap, a sebesség nem lehet a fő szempont.
Az agility az ügyességről szól és nem a sebességről.       

Pontegyezőség esetén, az a kutya kerül előbbre, amelyik kevesebb pályahibát vétett.
A futamidő csak abban az esetben vehető tekintetbe, ha az összhiba azonos.
Ha egészen véletlenül a hibák száma (pályahiba + időhiba) teljesen megegyezik, a bíró újrafuttathatja az azonos eredményű kutyákat.
2   Hibák
Előforduló hibák:
  • Hiba keletkezik, ha nem sikerül a pályát hibátlanul teljesíteni.
  • Hiba keletkezik, ha a pálya teljes hosszának teljesítése nem következik be a szintidőn belül.
  • A szlalom egészét hibátlanul kell teljesíteni, ennek elmulasztása kizárást jelent a következő akadályon.
  • A kutya vagy a versenyző nem követ el hibát, ha érinti, vagy felborítja a távolugró jelző rúdját, még akkor sem, ha ez által egy elem felborul.
a) Szintidő túllépés: másodpercenként 1 hibapont.
b) Általános
  • A versenyző nem mehet át a start és a célvonalat jelző rudak között, ha mégis az 5 hibapont és az időmérés elindul.
  • A versenyző, aki előnyt szerez a kutya érintésével az annyiszor 5 pontos hibát vét, ahányszor érinti a kutyát.
  • A versenyző, aki szándékosan érinti az akadályt az annyiszor 5 pontos hibát vét ahányszor érinti az akadályt.
c)  Pályahibák
Minden egyes pályahiba 5 hibapontot jelent.
Verő hiba
Ez a hiba akkor következik be, ha az akadály bármely része leesik, mielőtt a kutya a következő akadályt teljesíti.
Kontaktzóna
A palánkon, pallón és a hintán felfelé és lefelé egyaránt érinteni kell a kutya legalább egyik talpával, vagy talpának egy részével a zónát.
Ennek elmulasztása 5 hibapontot jelent ahányszor megtörténik.
Verő- vagy zónahiba esetén a kutyát 5 hibaponttal büntetik, de a futamot tovább kell folytatni.
Megtagadás
Megtagadásos hiba keletkezik; ha a kutya megáll az akadály előtt, vagy a pályán. A kutya kiszalad, vagy elszalad az akadály mellett, a karika és tartó szerkezete között ugrik, vagy átsétál a távolugrón. A kutya bedugja a fejét vagy a lábát a kukacba és visszalép, vagy megfordul a kukacban.
A megtagadást javítani kell, ennek elmulasztása kizárást jelent.
Hasonlóképpen a szlalom teljesítésénél is, amit azonnal javítani kell.
d)   Hibák a specifikus akadályokon:
Asztal
Őt másodpercet kell eltölteni a kutyának az asztalon bármilyen testhelyzetben, ami változtatható.
Az időmérés akkor kezdődik, amikor a kutya az asztalra ér.
Ha a kutya elhagyja az asztalt az időszámlálás vége és a bíró jelzése előtt, akkor 5 hibapontot kap, és vissza kell vinni az asztalra, ahol újra kezdődik az időszámlálás. Ha ez nem sikerül, akkor a következő akadályon kizárás következik.
A kutya három oldalról ugorhat az asztalra: A, B és C. Ha a kutya a D oldalról ugrik az asztalra, az megtagadás (5 hibapont), de nem jelent kizárást, hogy az akadályt rossz oldalról teljesítette.
                                                                             B

A kutya útja               A         D
                                                             
                                                                             C
Ha a kutya lecsúszik az asztalról az hiba (5 pont), vissza kell mennie az asztalra bármelyik oldalról, és az időszámlálás elölről kezdődik.
Ha a kutya az asztal alá szalad az megtagadásos hiba (5 pont).
Azt a versenyzőt, aki maga indítja el az elektromos időmérőt, kizárják.
Palló
Az a kutya, amelyik úgy hagyja el az akadály lefelé rámpáját, hogy nem érinti mind a négy lábával, az megtagadásos hibát vét.
Hinta
Az a kutya, amelyik leugrik az akadályról a forgástengelyen való áthaladás előtt, megtagadásos hibát vét.
A hintának érintenie kell a talajt, mielőtt a kutya leugrik róla, különben 5 hibapont jár érte.
Palánk
Az a kutya, amelyik úgy hagyja el az akadály lefelé rámpáját, hogy nem érinti mind a négy lábával, az megtagadásos hibát vét.
Szlalom
Az első rudat a kutya a bal oldalán kell, hogy elhagyja, a másodikat a jobb oldalán, és így tovább.
Minden sikertelen bemenet megtagadásos hibát jelent (5 pont). Minden további hibáért csak egyszer kaphat 5 hibapontot. A visszafelé szlalomozás (több, mint 2 kapu) kizárást jelent.
Az akadályt hibátlanul kell teljesíteni, ha nem sikerül, akkor a következő akadálynál kizárás következik.
Távolugró
Az akadály elemeit egyenletes elosztásban úgy kell elhelyezni, hogy az ugrás hossza 0,4 – 1,5 m legyen.
S: 40 – 50 cm (2 elem), M: 70-90 cm (3, 4 elem), L: 120 -150 cm 4, 5 elem).
Az átsétálás, a mellette való elszaladás, az oldalakon való be és kiugrás, és nem az összes eleme átugrása megtagadásos (5 pont) hibát jelent.
Az elemek bármelyikének a bedőlése, vagy felborítása, csakúgy, mint egy vagy több lábbal az elemek közé lépés megtagadásos (5pont) hibát jelent.
A véletlen érintés nem hiba.
Dupla ugró akadály
Hasonlóképpen bírálandó, mint az egyszeres ugró akadály.
Kombináció:
Két vagy három akadályból áll.
Az akadályt egyenes rávezetéssel kell felállítani.
Az akadályok közti távolság 2 m a Small, 3 m a Medium és 4 m a Large osztályban.
A kombináció csak egy léces ugró akadályokból állhat.
A kombináció minden egyes ugró akadályát külön-külön kell bírálni.
Sima és megtagadásos hiba minden elemnél szerezhető.
Ha a kutya megtagadásos hibát vét valamelyik elemen, akkor kizárás nélkül teljesíteni lehet a kombináció maradék akadályait is, de a kombinációt egyszer hibátlanul kompletten teljesíteni kell a következő akadály előtt. A kombináció bármely elemének visszafelé való teljesítése kizárást jelent.
Az ugró akadályokat csak egyenes vonalban lehet elhelyezni.
Csak egy kombináció építhető be a pályába.
3 Kizárás
  • Tiszteletlen magatartás a bíróval szemben.
  • Durva kutyavezetés.
  • A maximális idő túllépése.
  • Három megtagadás.
  • Akadálysorrend tévesztés.
  • Egy akadály kihagyása.
  • Az akadály rossz irányból való teljesítése.
  • Ha a kutya, vagy a versenyző felborítja az akadályt úgy, hogy az a későbbiekben szabályosan nem teljesíthető.
  • A versenyző önmaga teljesít egy akadályt, átugorja, vagy átbújik alatta.
  • A versenyző elindítja az elektromos visszaszámlálót, ha elektromos asztalt használnak.
  • A versenyző valamit tart a kezében.
  • A kutya visszahelyezése a starthoz, ha már keresztezte a startvonalat (hacsak nem a bíró utasítására tette).
  • Nyakörvviselés.
  • A pályán való megállás,
  • Ha a kutya a pályára piszkít, vagy elhagyja a pályát, vagy nincs a felvezető kontrollja alatt.
  • A kutya állandóan harapdálja a felvezetőt.        
A kizárás azt jelenti, hogy a kutyának el kell hagyni a pályát amilyen gyorsan csak lehet, hacsak a bíró másképp nem dönt.
A kizárást a bírónak egyértelműen jeleznie kell (síp, stb.)

Minden más, nem várható eseménynél a bíró dönt, de következetesnek kell lennie az egész verseny alatt.
4 Vis maior
Az adott körülmények miatt a versenyző akaratán kívül a futam megszakad. (A lécet lefújja a szél, a zsákvászon összegabalyodik.)
A bíró megállítja a versenyzőt, és amikor az akadályt elhárították, újra indítja a kutyát starttól.
A versenyző minden korábbi hibája megmarad, amit a leállítás előtt szerzett (több nem szerezhető). A bírálat a leállítástól folytatódik, és a versenyzőnek a legjobb tudása szerint kell teljesítenie a hátralévő akadályokat.
Minősítés / agility bizonyítvány
Az agility versenyen az alábbi minősítések érhetők el:
  0 -   5,99 össz  hiba                               KITŰNŐ
  6 - 15,99 össz  hiba                               NAGYON JÓ
16  - 25,99 össz  hiba                              JÓ
Több, mint 26 össz  hiba                         NEM MINŐSÍTHETŐ
Össz hiba = pályahiba + időhiba
FCI Agility Bizonyítványt akkor ér el a kutya, ha háromszor Kitűnő minősítésű és nulla hibapontú futamot teljesít két különböző bírónál A1 futamokon.
Eredmény
Az alábbiakat kell figyelembe venni a helyezések megállapításánál:
1       Össz hiba (pálya + idő)
2       Abban az esetben, ha az össz hiba azonos, az a kutya lesz az első, amelyiknek kevesebb a pályahibája.
3       Abban az esetben, ha az össz hiba és a pályahiba is azonos, akkor a gyorsabb kutya lesz az első
Példa: szintidő 60 mp  
Kutya 
Hibák
Futam idő
Idő hiba 
Össz. hiba
Helyezés
7
5
58,71
0,00
5,00
3
12
0
65,00
5,00
5,00
1
18 
5
57,25
0,00
5,00
2
4
0
68,32
8,32
8,32
4
15
10
59,17
0,00
10,00
6
2
5
65,00
5,00
10,00
5

 
 


MKOSE A Facebook-on!

Iratkozz fel hírlevélre, programokról, tanfolyamokról kapsz infót!

 


 Kullancsok, babézia
    lyme kór

 Bolhák
 Gyomorcsavarodás

 MKOSE házirend
 Flyball szabályzat
 BH 1 Alapfokú
   Kisérőkutya vizsga

 BH 2 Középfokú
   Kisérőkutya vizsga

 BH 3 Felsőfokú
   Kisérőkutya vizsga

 Agility szabályzat
 Terelési képesség
   vizsga

 Terelőkutya
    munkavizsga

 Vízi-mezei verseny
    vizsláknak

 Beagle, basset hund
   képességvizsga

 Beagle munkavizsga
 Bloodhound 
   munkavizsga

 Erdélyi kopó vzsga
   szabályzat

 Erdélyi kopó 
   munkavizsga

 Vizsla képességvizsga
 Véreb vizsga,
   versenyszabályzat 

 Mindenes vizsga 
   vizsláknak  

 Spániel munkavizsga
 Lajka munkavizsga
 Nehezített vércsapa
 
 Őszi tenyészvizsga


Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal